• 1
  • 5
  • 6

Wycieczka Kraków - Wieliczka

W obecnym roku szkolnym bierzemy udział w kolejnym projekcie edukacyjnym pod hasłem „Mój lepszy start”.  Uczestniczymy w różnorodnych  zajęciach pozalekcyjnych,  jednak szczególną  atrakcją są wycieczki. W tym interesującym  przedsięwzięciu uczestniczy  stu uczniów klas drugich i trzecich.

20 października - wielki dzień -  wycieczka do Krakowa. Aż trzy dni!!Celem wycieczki było poznanie historii, topografii miasta, zobaczenie ciekawych miejsc  oraz zbieranie informacji na ich temat. Już w autokarze nasi opiekunowie zadbali o naszą  edukację. Oglądaliśmy wzruszający film Stefana Spielberga „Lista Schindllera” prezentującego postać niemieckiego właściciela fabryki i historię ocalonych przez niego Żydów. O jego heroicznym wyczynie przypomina obecnie gabinet w Muzeum Historycznym, gdzie znajdują się naczynia symbolizujące uratowanych od zagłady ponad 1000 Żydów. Muzeum mieszczące się w dawnej Fabryce Emalii Schindllera jest wprost rewelacyjne. Na prezentowanej wystawie stałej mogliśmy zobaczyć wojenny Kraków, poznać losy jego polskich i żydowskich mieszkańców okresu okupacji. Poza tym uczestniczyliśmy w lekcjach muzealnych o następujących tematach: „Kto zostaje bohaterem?” ,  „Architektura Krakowa czasu okupacji i symbole totalitaryzmu” , „AK walczy” oraz „Za murami krakowskiego getta”. Dla nas to było nie lada wyzwanie, ponieważ każda grupa miała wyszukać na wystawie potrzebnych informacji a następnie opracować poszczególne zagadnienia i zaprezentować wyniki pracy. Było wiele emocji, ale niektóre zdeterminowane  koleżanki i nasze panie sprawiły, że uporaliśmy się z zadaniem.

Nie tylko muzeum zrobiło na nas wrażenie. Spacer malowniczą dzielnicą Kazimierz pozostanie na długo w naszej pamięci.  Tam czuło się zapach historii – kolorowe uliczki, dwujęzyczne szyldy na kawiarenkach, sklepikach, okazałe synagogi  i wreszcie  autentyczne spotkanie ortodoksyjnych Żydów, znanych raczej z telewizji.  Widząc  bogactwo ówczesnej dzielnicy a mając w pamięci  obrazki ulic i miejsc kaźni Żydów z filmu Spielberga, ma się dziwne uczucia: i dumy, i żalu. Cieszy to, że możemy być świadkami tej pięknej a zarazem smutnej i do głębi wzruszającej  historii ludzi.

Kolejny dzień, kolejne poznawanie historii Polski. Wawel – perełka  Krakowa. Katedra Wawelska i miejsce, gdzie spoczywają najwybitniejsi,  też robi wrażenie. Stamtąd też wspięliśmy się po schodach na Dzwon Zygmunta. Tam, według legendy, gdy dotknie się serca dzwonu, spełni się życzenie. Niektórzy mieli dylemat, jakie życzenie wypowiedzieć, nawet którą ręką dotknąć serca.

Miejmy nadzieję, że życzenia się spełnią.

Na długo pozostanie w naszej pamięci wędrówka korytarzami Kopalni Soli w Wieliczce. Chodniki, słone jeziorka, kaplice, a wśród nich, wprost bajeczna, dedykowana Św. Kindze.  Magiczna podróż solnymi labiryntami była nie tylko zmysłową ucztą, ale też potężną dawką wiedzy na temat historii kopalni. Zwiedzanie połączone było z zabawą. W podziemiach czekał na nas  SkarbniK – duch kopalni, który poddawał nas różnym próbom. Było wiele śmiechu. Wszystkie konkurencje zaliczyliśmy niemal bezbłędnie, o czym poświadczą zdobyte certyfikaty Eksploatora Kopalnianych Głębin.

To miejsce było naprawdę bardzo ciekawe. Wszyscy byli zachwyceni tym, co tam zobaczyli oraz obiadem w „solnej restauracji”.

Wycieczkę uważam za udaną. Była naprawdę świetna. Opiekunowie , przewodnicy spisali się na medal, a miasto Kraków warte jest poświęcenia czasu. Z chęcią odwiedziłabym je ponownie.

Klaudia Mańkowska, Natalia Ross

Opiekun – Jolanta Sienkiewicz-Kawałko

Gościmy

KONTAKT

Dyrektor Gimnazjum:
Roman Czechowski
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.