Dobre rady, kiedy klasa szaleje…

1) Poczekaj kilka chwil. Może sami się uspokoją, gdy zauważą, że jesteś w klasie.

2) Nie krzycz „Spokój”. Zwróć się do grupy uczniów, którzy wydają się już gotowi do lekcji. Pamiętaj o sile ciekawości. Zacznij coś cicho mówić do tej grupki uczniów, a pozostali na pewno się zainteresują, co ich omija.

3) Zadaj pytanie do ucznia słuchającego cię, a zakończ imieniem ucznia, który jeszcze nie zainteresował się lekcją. Spójrz na niego i zrób kilka kroków w jego stronę!

4) Zacznij od czegoś, co wymaga uwagi: włącz względnie cicho kasety audio lub wideo.

5) Uczniowie lubią być chwaleni – pochwal tych, którzy słuchają. Podziękuj za uwagę.

6) Nie traktuj chaosu przedlekcyjnego  w sposób osobisty. Te zachowania rzadko wymierzone są w nauczyciela.

7) Zakłócenia w czasie lekcji to próba dla ciebie. Większość dzieci będzie pilnie obserwować, jak sobie radzisz i jak się zachowujesz.

8) Zanim zareagujesz – zapamiętaj dobrze, w którym miejscu przerywasz swój wykład. Sprawdź także, czy nie ma jakichś połączeń między pojawieniem się zakłóceń na lekcji a tym, co mówisz lub robisz.

9) Czasami zakłócenia i przerywanie twojej pracy przez uczniów ma swoje uzasadnienie. Może oznaczać coś ważnego – sprawdź to.

10) Kiedy jakiś uczeń przeszkadza za bardzo, porozmawiaj z nim. Ale na osobności – nigdy nie rób publicznego przedstawienia.

11) Dla etatowych „przeszkadzaczy” miej przygotowany zestaw pytań lub drobnych prac do wykonania. Jeśli się nudzą – niech mają coś do roboty.

12) Reguluj odległość od uczniów, którzy przeszkadzają. Zbliż się bardziej do osoby rozrabiającej. Na pewno nieco ją to uspokoi. Dzieci tracą chęć do rozrabiania w miarę zmniejszania się metrów dzielących je od nauczyciela.

13) Jeśli obserwujesz dużo zachowań zakłócających prowadzenie lekcji, spróbuj znaleźć przyczynę. Może to zmęczenie dzieci, jakieś wydarzenie. Nie staraj się stosować do reguły „Jak zacząłem lekcję to i skończę”. Jeżeli coś się dzieje – lepiej się tym zajmij.

14) Jak lepiej reagować na zakłócenia na lekcji? – pytaj innych nauczycieli jak sobie radzą, obserwuj innych, poszerzaj repertuar dobrych rozwiązań!

15) Aby obniżyć liczbę zakłóceń na lekcji? - ustal wyraźne reguły zachowania, zachęć uczniów do współpracy nad takim regulaminem.

16) Dobre zachowania nagradzaj natychmiast (uśmiech, kilka miłych słów). Pamiętaj aby nagradzać także uczniów na ogół kłopotliwych, jeśli akurat uda im się zachować właściwie.

17) Małe przewinienia uczniów przedyskutuj z nimi na prywatnym gruncie. Czasami przeniesienie małego przewinienia na forum publiczne czyni je niemal występkiem.

18) Bądź elastyczny i uważny na sygnały nadawane przez klasę. Jeżeli coś się dzieje, lepiej się na tym skupić niż ciągnąć lekcję dalej mimo wszystko!

19) Jeżeli ciebie lub ucznia poniosą nerwy – dajcie sobie czas na ochłonięcie. Wyjdź z uczniem na chwilę na korytarz i spróbuj się dowiedzieć, czy jest szansa, aby dane zachowanie się już więcej nie powtórzyło.

20) Aby nie pozostawiać klasy bez zajęcia, miej przygotowaną jakąś grę na 10 minut.

21) Z uczniem sprawiającym kłopoty rozmawiaj zawsze na osobności, staraj się odnaleźć problem dziecka, który powoduje złe zachowanie.

 Opracował na podstawie „500 tips for teachers” by Sally Brown, Corolyn Farlm & Phil Race. Kogan Page, 1999. mgr Roman Czechowski